Comme des Garçons to japońska marka modowa z siedzibą w Paryżu. Marka posiada ogólnoświatową sieć sklepów oferujących różne linie produktów w głównych miastach, takich jak Londyn, Melbourne, Hong Kong, Nowy Jork oraz w dzielnicy Ginza w Tokio.
Oprócz mody, marka rozszerzyła swoją działalność o biżuterię i perfumy. Firma prezentuje swoje główne kolekcje podczas Paris Fashion Week i Paris Men’s Fashion Week. W 2017 roku podano, że firma i jej oddziały generowały przychody w wysokości „ponad 280 milionów dolarów rocznie.”
Historia firmy Comme des garcons
Comme des Garçons zostało założone w 1969 roku przez Rei Kawakubo w Tokio. Jej pierwsza kolekcja składała się z czarnych, białych i szarych ubrań i była inspirowana jej zainteresowaniem obrazami Francisa Bacona. Przyciągnęło to niewielką uwagę w Japonii i nie zaprezentowała tam ponownie aż do 1977 roku. Marka odniosła sukces w Japonii w latach 70-tych, a w 1978 roku dodano linię odzieży męskiej . W 1981 roku firma miała swój debiutancki pokaz w Paryżu. Kawakubo intensywnie wykorzystuje czarne, postrzępione tkaniny, a niedokończone szwy były negatywnie postrzegane przez francuskich krytyków.
Kiedy w 1969 roku Rei Kawakubo założyła Comme des Garçons, miała zaledwie 24 lata. Jej pierwsza kolekcja okazała się ogromnym sukcesem, a linia mody szybko się rozrosła. Do lat 80. stała się jednym z najbardziej wpływowych projektantów tamtych czasów. Jej awangardowe projekty ubrań łączyły w sobie elementy męskie i kobiece z nieco punkową estetyką. Jednak niektórym odbiorcom nie podobały się jej prace. Women’s Wear Daily nazwał ją „najwyższą kapłanką japońskiego szala”. Associated Press powiedział, że była „wysoką kapłanką japońskiej torebki z Hiroszimy”, odnosząc się do bomby atomowej, która uderzyła w to miasto podczas II wojny światowej. Pomimo krytyki, jej kariera miała niesamowity wpływ na modę i projektowanie w ciągu ostatnich czterech dekad. W 2004 roku podzieliła swoją linię na dwie części: jedną wykonaną ręcznie we Francji i jedną nie wykonaną w innych krajach.
Linia comme des garcons play jest jedną najbardziej rozpoznawalnych. Charakteryzuje się ona odważnymi kolorami, przyciągającymi wzrok nadrukami i zdekonstruowanymi fasonami, jak również tradycyjnymi wzorami – i od momentu wprowadzenia na rynek w 1993 roku cieszy się ogromną popularnością.
Moda CDG
Rei Kawakubo łącząc swój własny styl z awangardowymi trendami, stworzyła kolekcje, które były natychmiast rozpoznawalne dzięki niekonwencjonalnym projektom, dekonstrukcyjnym technikom i kontrowersyjnym tematom. Siedziba firmy nadal znajduje się w Tokio, gdzie w studio w Aoyama projektowane są kolekcje, a produkowane w Japonii, Francji, Hiszpanii i Turcji. Kolekcja na wiosnę-lato 1997, w której pojawiły się luźne tkaniny i kulki na ubraniach, zaowocowała współpracą z nowojorską choreografką Merce Cunningha różnymi sposobami prezentowania się światu. W innej kolekcji, która łączyła kobiecość z męskością , projektant wykorzystał dopasowaną odzież męską z kobiecymi elementami, takimi jak gorsety i tkaniny z kwiatowymi wzorami.
Junya Watanabe i niedawno Tao Kurihara założyli własne sub-labele pod marką. Obie Panie były także zaangażowane w projektowanie damskiej linii dzianinowej Tricot. Przez lata Comme des Garçons współpracował z różnymi innymi markami, takimi jak Hammerthor, H&M i Stussy.
Perfumy Comme des garcons
Firma produkuje linię zapachów zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, z których większość jest niekonwencjonalna w świecie perfum i pasuje do stylu jej ubrań. CDG wydała swój pierwszy zapach, Comme des Garçons, w 1994 r. a swoje pierwsze antyperfumy, Odeur 53, w 1998 r. Antyperfumy zawierają mieszankę 53 nietradycyjnych zapachów, co jest rzadko słyszane, w wielu innych markach perfum. Firma produkuje szeroką gamę perfum. Niektóre z ich najbardziej znanych zapachów to Eau De Parfum Sacre, Odeur 53, The Umbrella of Cherbourg i seria Eau De Parfum Bois.
Wystawy Comme des garcons
W 1990 roku Comme des Garçons wystawiła fotografie Petera Lindbergha w Centre Georges Pompidou w Paryżu, a w 2005 roku w tym samym miejscu odbyła się wystawa rzeźb. W sierpniu 2010 roku otworzyła flagowy sklep w Seulu w Korei Południowej z przestrzenią wystawową, ich pierwszą poza Japonią. W maju 2017 roku Comme des Garçons otworzyło wystawę prac Kawakubo w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Wystawa ta trwała do września 2017 r.
Sklepy firmowe Comme des garcons
Firma rozwinęła się i posiada sklepy na całym świecie, w tym w Londynie, Paryżu, Nowym Jorku, Pekinie, Hongkongu, Seulu, Manili, Petersburgu, Tokio, Kioto, Osace i Fukuoce. Firma utrzymuje również szereg koncesji w wybranych domach towarowych.
Firma otworzyła swoje pierwsze sklepy Guerrilla w 2004 roku w Berlinie. Sklepy Guerrilla mają być otwarte tylko przez rok i wydawać jak najmniej pieniędzy na wyposażenie. Sklepy są również celowo zlokalizowane z dala od modnych centrów miast i dzielnic. Sklepy partyzanckie zostały otwarte, a następnie zamknięte, w Reykjaviku, Warszawie, Helsinkach, Singapurze, Sztokholmie, Atenach i innych. W lipcu 2007 roku otwarto sklep Guerrilla w Bejrucie w Libanie, a w lutym 2008 roku otwarto Guerrilla Store w centrum Los Angeles, pierwszy w Stanach Zjednoczonych. W listopadzie 2008 otworzył kolejny sklep Guerilla w West End of Glasgow. W 2004 roku otworzył kolejny w londyńskim Dover Street Market.
W 2009 roku Dover Street Market otworzył się w Hongkongu ze sklepem o powierzchni 4400 stóp kwadratowych (410 m 2). W marcu 2012 roku DSML otworzył swój pierwszy sklep w Manili, a później w tym samym roku w Ginza. Pierwszy stały sklep w Nowym Jorku został otwarty w 2013 roku na Broome Street. Aby uczcić swoją dziewiątą rocznicę, DSML miał serię sklepów Guerrilla, które zostały odsłonięte na ograniczone okresy czasu. W 2021 roku Comme des garcons przywróciło koncepcję Guerilla z pewnymi ulepszeniami w stosunku do pierwotnego pomysłu.